Recenze techniky

19. 10. 2018

BeoPlay A1: přenosný reproduktor s jedním poutkem a jedním háčkem

Bang&Olufsen | Bluetooth | Repro

Že Bang&Olufsen bezdrátové reproduktory umí, je věc veřejně známá a mnoha recenzemi potvrzená. Platí to bez velkých tajností i o hliníkovém kotouči BeoPlay A1, který může být ozdobou každého stolu v kanceláři i domácnosti. Jeden háček ale přeci jen má…

Design a konstrukce

Bang&Olufsen je mistrem designu a jeho výrobky udávají trendy ostatním. Vede si v této disciplíně asi lépe než jakýkoli jiný výrobce, a třebaže je “Á jednička” na první pohled hodně jednoduchá a tak trochu baňatá, má v sobě i kouzlo jednoduchosti a čistoty všech podobných přístrojů značky.

Celá horní část reproduktoru je krytá jediným matným kusem hliníku se sympatickým děrováním. Dolní část už sice kovová není, ale v praxi to vůbec nevadí, spíše naopak. Pogumovaný plast totiž na povrchu drží mnohem lépe, nedrnčí a taky se jen tak nepoškrábe. To, co by tedy mohlo vypadat jako šetření na nesprávném místě, je ve výsledku chytrý detail celé konstrukce. Třešničkou na našem hliníkovém dortu je potom elegantní kožené poutko, které sice není potřeba každý den, ale z reproduktoru ho stejně nikdo sundávat nebude, protože by bez něj BeoPlay A1 vypadal nudně. S ním má naopak příjemný šmrnc.

Ovládání

Jak už jsme napověděli v úvodu článku, A1 je reproduktor s jedním koženým poutkem a jedním háčkem. A tím háčkem je ovládání přístroje. Chápu, že bylo kompletně podřízeno designu, který nesmí být ničím narušen, ale to neznamená, že to bylo správné rozhodnutí. Tlačítka jsou totiž rozmístěna po obvodu reproduktoru a nejsou nijak tvarově zvýrazněna. Když tedy leží A1 na stole, musíte reproduktor otáčet jako děti ve školce a napínat zrak, abych správnou značku +/- nebo Vypínač vůbec našel. Tlačítka by měla být na horní straně, jinak jsou jen pro zlost. Neumím si třeba představit, jak bych u příchozích hovorů lovil drobné tlačítko na reproduktoru, abych hovor přijal.

Naštěstí je možné skoro všechny funkce ovládat také telefonem (kromě zapnutí a párování s novým zařízením). Základní funkce zvládnete okamžitě, ale pokud si chcete vyhrát třeba s ekvalizérem nebo párování dvou reproduktorů do Stereo módu, bude se hodit aplikace BeoPlay pro Android nebo iOS. Vyzkoušel jsme i tu a musím uznat, že ve spojení s tlačítkem One Touch dává celkem smysl. Ekvalizér se ovládal skvěle, a i když jsem hrál z notebooku, mohl jsem telefonem ovládat alespoň hlasitost (skladby už ne). Samotné párování, opětovné připojení po zapnutí notebooku i automatické vypínání, to vše fungovalo naprosto intuitivně a napoprvé. V tomto směru bylo používání reproduktoru A1 příkladně jednoduché a spolehlivé.

Praktičnost

V kapitole praktičnosti můžeme být struční a přímočaří. Jako velkou výhodu hodnotím klasický audio-vstup pro Jack 3.5 mm - ne vždy totiž chcete streamovat přes Bluetooth. Dalším pozitivem reproduktoru A1 by měl být vestavěný mikrofon. Vzhledem ke koncepci stolního kancelářského reproduktoru je to funkce k nezaplacení, nicméně pokud se od reproduktoru trochu vzdálíte, není kvalita hovoru nijak valná. Opravdu v klidu je jen tehdy, pokud sedíte u stolu a A1 je přímo před vámi (vedle notebooku).

Největší radost mi tedy při běžném používání nakonec dělá výdrž reproduktoru. Popravdě řečeno jsem ho vlastně během celého domácího testování nabíjel jen jednou a to jen kvůli aktualizaci firmwaru, která mi přinesla více možností ovládání pomocí tlačítka One Touch (znak O na boku přístroje). Výrobcem udávaných 24 h provozu vskutku odpovídá realitě. A když už jsem zmínil firmware, tak mohu nyní pomocí tlačítka One Touch na reproduktoru pozastavit / spustit přehrávání i přepínat skladby nebo měnit nastavení ekvalizéru.

Zvukové představení

Nemá cenu chodit dlouze kolem hliníkového kotouče. Na svou velikost a vlastně i cenu hraje A1 fantasticky. Pokud je místnost zatlumená alespoň trochu víc než vězeňská cela, naplní ji A1 velmi příjemným, vyváženým a dospělým zvuk s opravdovým basovým základem. Jeho výkon i schopnost generovat slušný akustický tlak navíc umožňují ozvučit i středně velkou místnost, takže se nemusíte bát, že by po příchodu hlasité návštěvy trpěl A1 dýchavičností. To ovšem neznamená, že by utáhl i celou domácí párty. Jakmile půjdete s hlasitostí vysoko, začne být bas lehce blátivý. Vzhledem k jeho rozměrům to ale není nic nepochopitelného.

Po prvním zapnutí budete jeho basovým projevem ohromení. Všichni jsme byli. Nabízí totiž hloubku, sílu i kontrolu, která jednoduše neodpovídá kompaktním rozměrům reproduktoru. Dokonce i středy se brání typickému zkreslení malých bedniček všemi deseti. Je jasné, že elektrické kytary tvrdě rockových a metalových nahrávek nebudou mít tolik prostoru a síly, ale hej, mluvíme pořád o stolním reproduktoru s průměrem něco málo přes 13 cm. A s tímto vědomím můžeme prohlásit, že ani tweeter nedělá svou práci pod hliníkovým krytem vůbec špatně. Dodává jiskru, která zvuku sluší, a kdyby byla ještě lépe integrovaná do zbytku zvuku, asi bychom museli tahat známky nejvyšší. I tak ale platí, že hraje A1 po stránce zvuku mezi kompaktními reproduktoru jednoznačně první ligu...

Velkou výhodou koncepce modelu A1 je jeho všesměrové vyzařování, díky němuž zní reproduktor stejně dobře ze všech úhlů. Prostě ho plácnete doprostřed stolu a o víc se nemusíte starat. Jeho tvar je navíc pro podobné “odkládání kam vás napadne” jako dělaný (na rozdíl od modelu A2, který sice hraje lépe, ale vyzařuje vždy dopředu i dozadu, takže musí pokaždé stát nebo viset. Jako jedinou slabinu potom hodnotím relativně vysokou úroveň šumu, pokud je repro aktivní a není právě přehrávána hudba. Během poslechu nejde šum postřehnout vůbec, ale při pozastavení přehrávání je jeho úroveň zblízka citelná.

Jak zní v podání BeoPlay A1 vybrané žánrové veličiny:

Lorde - Pure Heroine (FLAC 96/24)
Opravdu povedené a i při vysoké hlasitosti zvládnuté představení, které má jedinou nevýhodu: bude se vám třást stůl. Vokály jsou excelentní, detaily stejně tak. Bas má sílu i kontrolu, ale přeci jen neumí hrát tak konzistentně v celém pásmu, jak to umí třeba sluchátka. Na malé repro ale TOP.

Star Wars - The Force Awakens (FLAC 192/24)
Vcelku zákonitě musí nahrávce chybět prostor. Povedené pásmo středů zachraňuje, co se dá, ale orchestr prostě hraje z malé krabičky. Pokud ovšem chcete poslouchat velké orchestry kvalitně, nebudete volit stolní repro, že ne.

R.E.M. - Out Of Time (FLAC 192/24)
Přesně uprostřed teritoria reproduktoru A1, tak zní R.E.M. Kytary mají švih, zpěv je velmi přirozený a bas stejně tak. Velmi příjemný poslech a dokonalá kulisa při práci v kanceláři i kuchyni. Perfektní!

Macy Gray - Stripped (FLAC 192/24 binaural)
Basa je v tomto případě skoro víc cítit než slyšet - zvláště pokud sedíte u stolu, na kterém A1 hraje. Ale pokud máte pochopení pro zákony fyziky, nakonec si uvědomíte, jak skvělou práci reproduktor odvádí. Hlas Macy je opět velmi živý a trumpeta absolutně uvěřitelná. Nakonec má něco do sebe i ta hmatatelná basa...

Black Sabbath - 13 (DSD, vinyl rip)
Mnohem lepší a zábavnější, než jsem původně čekal. Ozzy je trochu vystrčený vpřed (vlastně vzhůru), ale kytary a basy mají celkem povedenou texturu - alespoň dokud to nepřeženu s hlasitostí.

Verdikt

Stále jeden z nejlépe postavených a tedy i nejlépe hrajících stolních BT reproduktorů. Kromě výjimečně dospělého projevu mu to navíc sluší na každém stole a na poměry Bang&Olufsen se dá ještě dobře zaplatit.

• BeoPlay A1

• Skvěle vyvážený zvuk, neuvěřitelně příjemný bas, kvalitní hliníková konstrukce, skvělá výdrž kolem 24 h

• Nešikovné ovládání neviditelnými tlačítky po obvodu