Zvuk měsíce

7. 3. 2021

Zvuk měsíce 2/21: VUUR

METAL

Ještě než se dostanu k nedávno vydané sólovce Anneke Van Giersbergen (ex-The Gathering), rád bych připomněl její zatím poslední projekt, ve kterém se kromě hudebních nástrojů obklopila také nadanými živými muzikanty. Anneke tehdy dala dohromady na své poměry nebývale ostře metalovou kapelu a nahrála své nejlepší album od odchodu z The Gathering. Kromě technicky precizního prog-metalu ale boduje deska ještě jednou věcí. Jejím úžasným zvukem.

Vuur ‎- In This Moment We Are Free - Cities (2017 / CD / InsideOut Music / progressive metal)

Album “In This Moment We Are Free - Cities” je krásným příkladem toho, jak dokáží výsledná produkce a mix ovlivnit výraz a dojem z celé desky. Jedinou slabinou nahrávky je totiž její lehká sterilnost nebo ještě lépe odtažitost. Zvuk desky je namíchaný naprosto precizně, detailně, energicky, řízně … a tedy extrémně studiově. Jen velmi málo moderních metalových desek si opravdu vychutnám na highend sluchátkové sestavě, ale “Cities” mezi ně rozhodně patří. Stinnou stránkou tohoto audiofilského požitku je ale bohužel zmiňovaná sterilita. Zvukový rukopis přitom ukazuje na jedno konkrétní místo…

Vuur, Epica, Ayreon, Star One, Stream of Passion … všechno jsou to holandské metalové kapely (či projekty) s progresivním laděním a většina jejich desek se nahrávala ve studiu Sandlane, kde z židle producenta řídil chod věcí Joost van den Broek - tedy klávesista, více či méně zaháčkovaný ve většině zmíněných kapel či studiových projektů. Jeho čistý a studiově precizní rukopis snadno vystopujete u většiny z těchto desek.

Ale zpátky k debutovému albu Vuur. Nejvýraznější je na něm kromě precizního a velmi přesného nasnímání kytar hlavně práce s prostorem. Kytary, basa i bicí mají kolem sebe ohromný prostor a v každé situaci jsou skvěle čitelné. Celá scéna je před námi extrémně roztažená do šířky. Často mám pocit, jako by jedna kytara stála úplně vlevo, zatímco druhá úplně vpravo a mezi nimi se ozývají jen výrazně izolované bicí a zpěv. Na středu scény zbývá pocitově hodně místa a zvuk obou nástrojů se téměř nepřekrývá. Poslech se sluchátky je tak neobvyklým zážitkem, který je umocněný ještě hutným basovým základem a velkou úderností, která dává desce říz.

Vuur zkrátka v roce 2017 nahráli vynikající prog-metalovou desku s trochu chladnějším přístupem, ale o to vymazlenějším zvukem. 

Autor: PetrM