25. 9. 2018

Steve Roach – Molecules of Motion

Ambient | Experimental

Američan Steve Roach patří bez pochyby mezi nejvýznamnější soudobé představitele elektronické ambientní hudby, což rovněž ocenila porota cen Grammy v podobě letošní žánrové nominace. Jak už to u podobných kontemplativních umělců bývá, prokousat se jejich rozsáhlou diskografií může být pro nepřipraveného posluchače poněkud frustrující, u Roache to platí dvojnásob.

Steve Roach - Molecules of Motion (2018 / CD / Projekt / ambient, experimental)

Od počátku osmdesátých let vydal bezmála osmdesát sólových alb a přibližně jednou tolik v kooperaci (a to nepočítám rozličné kompilace, živáky nebo výroční remasterované reedice, často obohacené o extenzivní bonusový materiál), nutno podotknout, že většina z nich využívá bezezbytku kapacitu CD a nezřídka se jedná rovnou o více diskové edice. Kde koho by mohlo napadnout, že vydávat hned několik řadových alb ročně a ještě k tomu s předlouhým hracím časem, musí být nutně kontraproduktivní, avšak v jeho případě platí přesný opak. Jak sám říká: "Zvuk a následně hudba je můj způsob spojení s rozsáhlejším prostorem vně běžné struktury života. Pro mě je denní vnoření do zvuku stejně přirozené jako dýchání."

Roachova tvůrčí genialita tkví ve faktu, že svými díly obsáhl ambientní žánr v celé své šíři - od inspirace berlínskou školou v osmdesátých letech, přes šamanský tribal ambient v následující dekádě, až po náročné meditativní kousky, jako kupříkladu kánonický box set "Mystic Chords & Sacred Spaces", sérii "low volume music" "Immersion", či dark-ambientní/drone megality jako "The Magnificent Void" nebo "Afterlight". Ve svém studiu Timeroom v Sonorské poušti v Arizoně experimentuje s rozličnými digitálními a analogovými syntezátory a sequencery, dříve do své tvorby vrchovatě angažoval exotické akustické nástroje (z cest po australské buši si osvojil především hru na didgeridoo), včetně tajuplných šamanských vokálních nápěvů.

"Zvuk a následně hudba je můj způsob spojení s rozsáhlejším prostorem vně běžné struktury života."

Fascinuje mě, jak tento syntezátorový hegemon dokáže po tolika plodných letech s každým albem překvapit. Speciální status v jeho diskografii zastávají počiny vymykající se svým silným melancholickým vyzněním, minimalistickou zvukovou abstrakcí, s důrazem na staré dobré hřejivé analogové syntezátory, kterých se Roach nikdy nevzdal a v poslední dekádě k nim tíhne čím dál častěji. Vzpomeňme třeba na nádherný opus magnum "Sigh of Ages", jenž předznamenal aktuální tvůrčí trend, následovala spolupráce s norským syntezátorovým mágem a kytaristou Erikem Wøllo na "The Road Eternal", potěšil éterickým minimalismem na "The Delicate Forever" (inspirovaným svým kruciálním dílem z roku 1984 "Structures From Silence"), až po retro dramatický sound velkých modulárních syntezátorů na kolekci "Skeleton Keys". A letošní novinku "Molecules of Motion" lze považovat za symbolickou hozenou rukavici, neboť Roach se opět posunul ve svém hledání stále dokonalejších zvukových impresí podpořeným krásným artworkem od Andrewa Ostrovského. Album krom fyzického CD nosiče rovněž vyšlo v Hi-Res FLAC 24-bit / 96 kHz.

Úvodní "Molecules of Motion" doslova pohladí hřejivým analogovým sequencerem s mimořádně melodicky pulsujícím leitmotivem, jenž nechá zavzpomínat na ozvěny berlínské školy, reprezentované sice starým, avšak energicky sofistikovaným pátým albem "Empetus". Ani se nenadějete a bezmála pětadvacet minut uběhne mrknutím oka a už se necháte unášet konejšivou "Grace Meditation", dynamika z úvodní kompozice subtilně pulsuje někde na horizontu a při koncentrovaném poslechu lze registrovat rafinované syntezátorové podloží. Předposlední, nejkratší, desetiminutová kompozice "Phase Reverie" mi svou křehkou syntezátorovou hravostí evokuje zmiňované CD "The Delicate Forever", kdy se několik, byť repetitivních, avšak, na poměry žánru, výrazně melodických motivů, asynchronně probublává, přesně v duchu molekul na obálce alba. V závěrečné "Empath Current" opět naplno rezonuje analogový sequencer, umně parafrázující leitmotiv z úvodu, čímž kolekci rafinovaně završuje.

Seznam skladeb:

1. Molecules of Motion
2. Grace Meditation