Recenze techniky

18. 2. 2022

Audio-Technica ATH-SQ1TW přináší kus exotiky do kategorie TWS

Audio-Technica | Bluetooth | In-ear | TWS

Vizuálně nápadný model s několika nečekanými funkcemi a vychytávkami? V kategorii TWS více méně klasika. Ovšem pouze do chvíle, než se do díla pustí japonská Audio-Technica. Její přístup k designu, výbavě a vlastně i zvuku byl totiž vždy aspoň trochu exotický. Nabídne ale také kvalitu, jakou čeká Evropan?

Sluchátka Audio-Technica ATH-SQ1TW zapůjčil specializovaný eshop Audigo.cz

Design a konstrukce

Při pohledu na fotky jsem si nebyl úplně jistý, co to na nás Audio-Technica s modelem SQ1 vlastně zkouší. Zaoblený čtverec vsazený do jiného zaobleného čtverce? A co ta velká hloubka samotného sluchátka? První dojem tak byl ve spíše smyslu "odsouzeno k nezdaru". Ale jako už tolikrát v minulosti, také v případě SQ1TW byla realita nakonec úplně jiná. Ve skutečnosti jsou sluchátka například mnohem menší, než by se mohlo zdát při pohledu na fotky. Nápadná je i nezvykle vysoká kvalita plastů včetně luxusní povrchové úpravy. "Apple feeling" je to první, co mě okamžitě napadá.

Kvalita zpracování a smysl pro detail se přenáší také na dobíjecí pouzdro. Sluchátka se z něj studenými prsty sice nevytahují vždy úplně snadno, ale stačí si najít ten správný grif a vše funguje bez problémů. Během testu se nám asi 2x podařilo vytáhnout sluchátka z pouzdra tak záhadně, že se k telefonu připojilo pouze jedno. Možná že vadilo opakované nadzvednutí a vrácení do pouzdra, kdy mi sluchátko vyklouzlo z prstů a magnet si jej přitáhl zpět. V takovém případě dejte oběma špuntům pár sekund na "zotavenou" a vše funguje, jak má.

Komfort a praktičnost

Správná fixace sluchátek v uších sestává ze dvou kroků. Prvním je nasazení sluchátka do ucha se stříbrnou ploškou směřující vpřed. Následuje jeho zatočení do nejvíce pohodlné polohy rotací směrem vzad. Tím jak je sluchátko spíše hluboké, ale v šířce a výšce sympaticky malé, daří se mi najít pohodlnou polohu i v malém uchu. Po správném nasazení navíc sluchátko z ucha nijak nepatřičně nevyčnívá a působí poměrně elegantně.

Přesto však platí, že samotné nasazení není tak intuitivní a ani nalezení zcela komfortní polohy není úplně samozřejmé. Ideální polohu si musí najít každý sám. Tyto slabiny však vynahrazuje nečekaný dlouhodobý komfort, který jako by se s delším poslechem spíše zvětšoval. Dostatečná délka krčku ve spojení s důkladně zaoblenou zadní částí sluchátka zkrátka dělají vše, aby zvrátily původní předpoklad, že čtvercová sluchátka zkrátka nemohou být pohodlná. Týden testování zkrátka ukázal, že i v tomto ohledu SQ1TW leckoho mile překvapí.

Výbava, ovládání a výdrž

Aktivní potlačení hluku u značkových sluchátek za nějaké dva tisíce zatím čekat nejde. Ani SQ1TW nejsou v tomto ohledu výjimkou, ale tím sympatičtější je snaha výrobce vynahradit tuto absenci jinde. "Bílé čtverečky" tak otevírají svou vizitku pohodlným párováním Fast Pair, které se na telefonu Android aktivuje automaticky a je navíc doprovázeno sympatickou grafikou. Příjemně překvapila také funkce Hear Through, která je obvykle dostupná až s funkcí aktivního potlačení hluku. Tady ale funguje díky vestavěným mikrofonům samostatně a v reálném světe je hodně funkční i užitečná.

Pokud používáte sluchátka častěji při sledování filmů či seriálů, oceníte určitě také volitelný režim se sníženým zpožděním zvuku proti obrazu. Při sledování testovacího videa se nicméně ukázalo, že latence je u SQ1 nečekaně nízká už v základním režimu a pro sledování seriálů je úplně bez problémů. Mírné zkrácení prodlevy po přepnutí do režimu Low Latency je tak určeno především těm, kteří hrají se sluchátky častěji hry.

Já osobně jsem se nejvíce těšil na funkci, kterou vyhlížím u testovaných modelů snad od začátků dotykového ovládání u sluchátek. Tvůrci modelu SQ1TW totiž dobře věděli, jaké jsou nevýhody dotykového ovládání ve chvíli, kdy se snažíte sluchátka na ulici nasadit do uší. Nechtěná aktivace funkcí zkrátka patří ke koloritu dotykových TWS. Audio-Technica však nabízí řešení v podobě deaktivovaných ovládacích plošek, které začnou fungovat až po krátkém klepnutí. Prvních několik sekund jsou plošky deaktivované úplně, a vy tak máte čas dostat sluchátka do uší. Následně zůstanou plošky neaktivní, dokud neklepnete alespoň na jednu z nich. Skvělá věc.

Výdrž sluchátek jsem testoval při "pouliční" poslechové hlasitosti a v pohodě jsem dosáhl na slibovaných 6 hodin. Reálně se dá výdrž podle mě natáhnout i na "sedmičku". Další dvě dobití z pouzdra také potvrzuji, a třebaže to nejsou nijak ohromující hodnoty, sluchátka pořád patří k solidnímu průměru. Rád bych také dodal, že zkrátka není moc situací, ve kterých by tyto časy nestačily. Třeba ve srovnání s tím, jak často musíme všichni nabíjet telefon, je to se sluchátky pořád ještě sranda.

Zvukové představení

Parádní disciplína modelu SQ1TW, který si svým svědomitým vyladěním zvuku říká o zařazení mezi nejsympatičtěji hrající bezdrátové špunty do nějakých čtyř tisíc. Od začátku jsem měl při poslechu  SQ1 podobný pocit jako dříve u TWS sluchátek BOSE. Jejich DSP čip také dělal se zvukem cosi, co mu dodávalo výjimečně vstřícný a návykový charakter. SQ1TW hrají stejně tak sympaticky, chytlavě, ale zároveň i správně řízeně. Při jejich poslechu zkrátka víte, že si dal výrobce s laděním skutečně práci.

Vše začíná velmi dobře zvládnutým basem, který přidává jen přesně tolik "kalorií", aby uměl chytit za ucho a udeřit, když je to potřeba, ale celkově přitom zůstal moc hezky kultivovaný a plynule navazující na pásmo středů bez hučivého přechodu. Aby byl zvuk pocitově opravdu vstřícný a líbivý, musely středy lehce ustoupit do pozadí. Tonálně nejsou nijak škodlivě zabarvené, jen jsou zkrátka trochu úsporné a definované spíše kresbou než plným tělem. Vysoké frekvence už ale hrají opět hru plnou nadšení a kvality. Dovedou moc hezky cinknout a svým přiměřeným jasem vyvažují i lehce posílené pásmo basů. Celkově spíše zatlumenějšímu charakteru zvuku také vracejí nějaký ten prostor. Přitom ale výšky zůstávají skoro až záhadně dobře řízené a bez nebezpečné štiplavosti nebo žhavosti kolem sykavek.

Celkově je zvuk vyladěný jednoznačně pro radost z poslechu. Taneční hudba má dobrý basový základ, tvrdší hudba těží z velkého rozlišení a celkem příjemný je nakonec i poslech jazzu nebo vážné hudby. Stačí mít na paměti, že používáte zábavně laděná sluchátka určená především k poslechu na cestách.

Verdikt

Toto milé překvapení v kategorii TWS špuntů má na svědomí japonská Audio-Technica. Pokud máte rádi výraznější design a zároveň si potrpíte na vysokou kvalitu zpracování, dejte přednost japonské novince. Její zvuk patří k tomu nejlepšímu, co v této ceně na trhu najdete, ovládání je v pohodě a navrch dostanete i pár chytrých funkcí, které v ceně kolem dvou tisíc rozhodně nejsou standard.

• Audio-Technica ATH-SQ1TW

• Konstrukce
    5/5
  • Ovládání
    4/5
  • Komfort
    4/5
    5/5
    5/5
  • Vybavenost
    5/5
  • Cena / výkon
    4/5
  • Nadprůměrný zvuk v kategorii TWS, velmi osvěžující ladění pro každý den, krásný bas a ideálně jasné výšky, perfektní zpracování, funkce Hear-through, funkční a přínosný Fast Pair, blokované ovládání při nasazování sluchátek do uší

• Nasazení do uší není úplně intuitivní, pro někoho příliš extravagantní vzhled, vytahování z pouzdra občas zlobí a vyžaduje zvyk

• Cena
    2 190 Kč