Audio-Technica a její „klubová“ řada PRO. Ve srovnání s výraznější a populárnější řadou M stála vždy tak trochu v ústraní, ale s novým modelem PRO5X v ruce si říkám, jestli nenastal čas tento stav trochu přehodnotit. Argumenty PRO by tu byly…
Na čem se testovalo: iBasso D14, Astell&Kern AK70, ATH-M40X, ATH-PRO5MK2
Design neexistuje, konstrukce perfektní
Ani tentokrát se v případě pracovního nástroje nebudu pouštět do velkého zamýšlení nad designem. V podstatě mi stačí, že jsou sluchátka nenápadná, nepůsobí jako hračka a díky relativně nízkému profilu nevypadám s mušlemi na uších jako radista na ponorce z druhé světové.
Mnohem víc mě baví zblízka pozorovat zpracování a promyšlenost konstrukce do nejmenších detailů. Vše začíná u kvalitních a odolných plastů, z jejichž útrob ani spojů neuniká sebemenší vrzání. Jednoduchý most je tvořený kovovým pásem s velmi příjemným nastavováním velikosti. Velmi přímočaře, ale přitom účinně je vyřešeno předo-zadní naklánění mušlí na malém kovovém trnu, umožňujícím vychýlení asi o 20 stupňů. Jednoduché, precizní, funkční.
Za zmínku stojí určitě také kabel a jeho cesta od konektoru skrze levé sluchátko až k tomu pravému. Audio-Technica umí skvělé kabely, které vydrží roky a platí to i v případě PRO5X. Odpojitelný kabel je zakončený zahnutým konektorem s kvalitní pružnou přechodkou a ke sluchátkům se připojuje skrze hluboký terminál vybavený zámkem. Od levého sluchátka pokračuje kabel štěrbinou v kyvné vidlici mušle, pokračuje odhalenou smyčkou a uvnitř mostu přechází k mušli pravé. Správné profi řešení, pokud má kabel nějakou dobu vydržet v provozu.
Komfort a praktičnost | Maximum možného
První kontakt bývá pro vytvoření dobrého dojmu nejdůležitější. ATH-PRO5X tak mohou být úplně v klidu, protože padnou dokonale, jejich přítlak je absolutně bez výhrad a ani tvar náušníků na tom není vůbec zle. Pro časté nasazování a sundávání z hlavy jsou sluchátka jako dělaná. Na poměry uzavřených moderlů jsou navíc nečekaně komfortní také při delším poslechu.
Z pohledu každodenního nasazení je praktický především odpojitelný kabel (v balení 2 ks, jeden se spirálou) a také vyměnitelné náušníky. Pro poslech v hlasitém prostředí je nezbytná dobrá izolace a schopnost hrát opravdu nahlas bez výrazného zkreslení. Na obě situace je model PRO5X připravený dobře. S impedancí 34 ohmů, citlivostí 100 dB a měniči 40 mm umí generovat slušný akustický tlak a rozhodně tedy nevyžaduje poslech přes výkonné stolní zesilovače.
Zvukové představení
Na rozdíl od nedávno testovaných profi monitorů Sennheiser IE40 PRO hraje model ATH-PRO5X konečně tak, jak by člověk od profesionálního modelu čekal. Tedy především umírněně, vyváženě a vzhledem k ceně i dostatečně věrně. Jakmile si člověk zvykne na charakter zvuku uzavřené a dobře izolující konstrukce, může začít plně využívat jeho silných stránek. Těmi jsou univerzální ladění s dobrým zobrazením sterea, vysoký akustický tlak a celková zřetelnost daná vpřed vytaženým pásmem středů.
Ve srovnání se studiovým modelem ATH-M40x potvrzuje testovaný model své zaměření spíše na DJs. Bas je mohutnější, středy dosti hlasité a výšky tak akorát. M40x naproti tomu lehce upozaďují středy a subjektivně nehrají tak nahlas a zřetelně. Jejich basové pásmo i zobrazení detailů je ale o něco preciznější. Jako největší slabinu modelu PRO5X vnímám zabarvení zvuku uzavřenou konstrukcí. Někde na pomezí basů a středů začíná být slyšet lehké zkreslení a průběh zde není právě lineární.
Celkové ladění možná nezaslouží plný počet, ale má své výhody, které odlišují model od zbytku světa. Pokud potřebujete hlasitá sluchátka s vynikající čitelností, plnohodnotným basovým základem a univerzálním laděním, mohou PRO5X sloužit velmi dobře. Pro delikátnější práci a analytičtější poslech ale volte spíše M40x.
Jak zní v podání PRO5X vybrané žánrové veličiny:
Lorde - Pure Heroine (FLAC 96/24)
Příjemně kompletní zvuk včetně dobře nastavené úrovně basů. Vokál je krásně uvěřitelný, detaily čisté, ale nijak oslepující. Chybí snad jen trochu větší 3D prostor, ale to je u zavřených modelů klasika.
Star Wars - The Force Awakens (FLAC 192/24)
Orchestr hraje v menším sále, než jsem zvyklý, ale jinak si poslech nečekaně užívám. Jasnější mix nahrávky pomáhá sluchátkům oddělit nástroje a dát jim prostor. PRO5X na oplátku přidávají přirozené žesťové výpady bez příliš ostrých hran. Solidní výkon!
R.E.M. - Out Of Time (FLAC 192/24)
Trochu víc vnímám uzavřenou konstrukci s lehkou boulí na rozhraní basů a středů (skladba Low). Zvuk se odehrává spíše uvnitř hlavy, ale Stereo zobrazení je super. Celkový dojem je především přirozený a dobře poslouchatelný. Standardní kvalitka a jistota.
Macy Gray - Stripped (FLAC 192/24 binaural)
Basa je trochu svázaná prostorem v mušlích a zní proto hlasitěji, než by měla. Na druhou stranu ale nepůsobí nijak tučně ani těžkopádně. Prostor je kompromisem, ale jinak neslyším žádný průšvih. Vokál je vynikající a trumpeta také!
Black Sabbath - 13 (DSD, vinyl rip)
Trochu basovější “třináctka”, ale rozhodně to není přes čáru. Uzavřená sluchátka prostě mají své limity a tady je to cítit. Jinak má ale deska říz a umí být také pěkně hlasitá.