Jsou výrobci in-ear sluchátek a potom jsou tu VÝROBCI in-ear sluchátek. Neustále na stopě dokonalejšímu zvuku přinášejí technologie, které nás k němu dostanou blíž. Přesně jako americké 64 Audio. Ještě než si proto otestujeme některé z jeho ikonických in-ear monitorů, podívejme se zblízka na unikátní řešení v jeho aktuálních modelech.
Kompletní sadu vzorků značky 64 Audio zapůjčil e-shop AUDIGO.CZ
Otevřené měniče TIA | Patentovaná technologie TIA (Tubeless in-ear technology) je tvořena kombinací hned tří unikátních prvků. Základ tvoří speciální otevřené měniče Balanced Armature, které dále doplňují laděné akustické komory uvnitř sluchátka a vše uzavírá ještě nedělená výstupní tryska. Celý systém "TIA" je nasazen zatím pouze u modelů Fourté, Trió a Duo, nicméně u ostatních modelů najdeme většinou alespoň dvě jeho části, a to měniče a výstupní trysku.
Spojení všech těchto tří prvků má především odstranit překážky na cestě zvuku od membrány k uším. Právě proto nevyužívají měniče žádné výstupní krčky ani tlumiče, které by vnášely do zvuku nežádoucí zkreslení. Stejně tak nenajdeme ani oddělené trubičky uvnitř výstupní trysky sluchátek. Zvuk tak může k uším putovat nejkratší možnou cestou, zcela volně a přirozeně. Díky tomu se razantně zvyšuje rozlišení a především bezprostřednost zvuku, která ale zároveň nijak nezvyšuje ostrost v nejvyšších frekvencích.
Ladění zvuku ale výrazně ovlivňuje také umístění měničů v hliníkovém těle a v jejich vlastních akusticky laděných komorách. Takto se například po dlouhých testech posunul výškový měnič nakonec až do samotné výstupní trysky sluchátek, středový měnič získal lineárnější charakter umístěním za speciální přepážku a měnič pro nižší středy zase těží z drobné mezírky mezi přední a zadní částí sluchátka.
Co jsme slyšeli během testů
Pravdou je, že zejména u modelů Trió a Fourté je zobrazení detailů až laserově přesné. V tomto ohledu tedy výrobce zjevně dosáhl svého. Pro milovníky detailního zvuku by tyto modely mohly tvořit něco jako svatý grál, ale za nás je dobře, že se v nabídce značky najdou také modely, které hrají na mnohem umírněnější notu. I ty ale těží ze systému TIA. Separace nástrojů a zejména podání prostoru je u nich neskutečné realistické, přitom nijak přehnané nebo "plné vzduchu". Zvuk já úžasně kompletní, plný a mohutný v každém ohledu.
Řízení tlaku APEX | O něco jednodušší a snáze obhajitelný princip využívá technologie APEX, případně APEX CORE u nových modelů Duo, Trió a Fourté. Jedná se o pneumatické řízení tlaku mezi sluchátkem a bubínkem. Právě působením většího než přirozeného tlaku totiž dochází při poslechu in-ear monitorů k rychlé únavě uší. 64 Audio proto přišlo s ventilem, který tento tlak redukuje a přitom zachovává požadovanou hladinu izolace od okolního hluku i sílu basové složky.
Kromě menší únavy uší má ale systém logicky vliv také na vnímání reprodukovaného zvuku. Snížení tlaku znamená pro ucho zejména přirozenější práci. Hudba zní přirozeněji, s větším prostorem, ale především s přirozenější separací nástrojů. To vše při zachování plného basového základu, který startuje už v pásmu subbasů.
U trojice nových modelů je tento systém integrován přímo v těle sluchátka, přičemž míra izolace je u každého modelu předem definována. Fourté udává -20 dB, Trió -15 dB a nejnovější model Duo stále -12 dB útlumu.
Co jsme slyšeli my
Během prvních testů jsme zkoušeli u modelu U18s filtry měnit a jejich efekt na zvuk by se kromě jiného útlumu dal popsat celkem jednoduše. Čím nižší útlum jsme zvolili, tím více se otevírala scéna do volného prostoru a tím více se bas posouval od údernosti a hutnosti směrem k referenční přesnosti. Podrobněji se k vlivu těchto ventilů vrátíme v recenzi některého z modelů.
Lineární impedanční odezva LID | Třetí zásadní inovací značky 64 Audio je její systém kompenzace nelinearit v oblasti impedance sluchátek. Zatímco u běžných modelů může v závislosti na zvoleném zdroji signálu a jeho výstupní impedanci docházet k poměrně výrazným změnám odezvy měničů právě z důvodu nelineárního průběhu impedance v celém frekvenčním rozsahu, využívají některé modely 64 Audio speciální obvod pro kompenzaci těchto nelinearit bez ohledu na použitý zdroj signálu.
Je třeba známo, že s první generací přehrávačů HiBy R6 Pro zněly některé modely sluchátek trochu specificky. A to nemluvíme o vlivu všemožných přenosných zesilovačů, převodníků nebo dokonce telefonů. Technologie LID by měla podle slov výrobce zajistit, že budou vaše sluchátka znít v každé situaci konzistentně. Raději se ale neptáme, proč by někdo připojoval sluchátka 64 Audio k telefonu... to už je totiž téma na jinou debatu.
Příště už přineseme první krátké srovnávačky jednotlivých modelů 64 Audio!